הְזדַקְנוּת אנטי-אייג'ינג

(פרק 1)

מאת ד"ר גדעון שטרסמן

מה זאת הזדקנות?

הגדרה: ההזדקנות היא שינוי פיזיולוגי המתקדם עם הזמן באורגניזם,  שמוביל לירידה של תפקודים ביולוגיים ושל יכולתו של האורגניזם להסתגל ללחץ מטבולי. ההזדקנות מתרחשת בתא, באיבר, או באורגניזם הכולל עם חלוף הזמן. זהו תהליך שמתרחש לאורך כל חיי הבוגרים של כל דבר חי.

אנטיאיגינג רייצל
תהליך הזדקנות העור

הגרונטולוגיה

הגרונטולוגיה- המחקר של תהליך ההזדקנות מוקדשת להבנה ולמחקר  של כל הגורמים התורמים לירידה בתפקוד.   לכל מין יש היסטוריה של חיים, שבה תוחלת החיים הפרטית מקיימת קשר מתאים לתוחלת החיים של הרבייה ולמנגנון התחלקות התאים ומסלול ההתפתחות. כמו כן חשוב להבחין בין התהליכים הפיזיקוכימים של ההזדקנות לבין התהליכים המקריים של מחלה ופציעה המוליכים למוות. ההזדקנות משפיעה על כל הרקמות ואיברי הגוף כולל עור,מוח,שרירים, עצמות,שיער,לב,עיניים … וכו '.

אנו רואים פחות אלסטין וקלוגן בעור מבוגר

מה גורם להזדקנות?

אף אחד לא יודע בוודאות את המנגנון המדויק שגורם להזדקנות. עם זאת, מספר תיאוריות קימות המנסות להסביר את התהליך המורכב זה. נתאר ונסביר כמה מהתיאוריות האלה:

תיאוריה גנטית

תיאוריה אחת של ההזדקנות מניחה שתוחלת החיים של התא או האורגניזם נקבעת מבחינה גנטית שהגנים של בעל חיים מכילים "תוכנית" הקובעת את תוחלת החיים שלה, בדיוק כפי שצבע העיניים נקבע באופן גנטי. תיאוריה זו מוצאת תמיכה בכך שאנשים עם הורים שחיו חיים ארוכים צפויים לחיות זמן רב. כמו כן, לתאומים זהים יש חיים דומים יותר באורך מאשר לאחים שאינם תאומים.

מוטציות של גנים המשפיעים על אורך DNA שלנו מעניקים תמיכה לתיאוריה גנטית נוספת של ההזדקנות, המניחה כי מוות של תאים הוא תוצאה של "טעויות" שהוכנסו בהיווצרותם של חלבונים מרכזיים, כגון אנזימים.. כמו כן כאשר התאים גדלים ומתחלקים, חלק קטן מהם עובר מוטציה. שינוי זה בקוד הגנטי משוחזר לאחר מכן כאשר התאים מתחלקים שוב. התאוריה של "מוטציות סומטית" של ההזדקנות מניחה כי ההזדקנות נובעת מהצטברות הדרגתית של תאים עם מוטציה שאינם מבצעים בדרך כלל את תפקידם.

שתפו נשמח לשמוע תגובות

Facebook
WhatsApp
Twitter
Email
אנטי איגינג רייצל מדיקל
אנו רואים שבעור של פנים מקומטות יש פחות סיבים של אלסטין וקולגן. חוסר זה מחריף עם הזמן וגורם קמטים וחריצים.

תיאוריות לא גנטית

תיאוריות אחרות של ההזדקנות ממקדות תשומת לב לגורמים לא גנטיים  שיכולים להשפיע על הביטוי של "תוכנית" שנקבעה מבחינה גנטית. תיאוריות אלה ניסו להסביר את ההזדקנות במונחים של שינויים תאיים ומולקולריים.. יתכן כי ההזדקנות של הפרט היא למעשה בשל התמוטטות מנגנוני הבקרה הנדרשים בביצועים מורכבים. הזדקנות יכולה להיות גם תוצאה של הצטברות בתאים של מולקולות תגובתי מזיקות שיוצרו כתוצרי לוואי של פעילות תאית יום-יומית, כגון נשימה תאית.

תאורית הבלאי

התיאוריה הזו מניחה שחיות ותאים, כמו מכונות, פשוט מתבלות. ואולם, בניגוד למכונות, יש להן יכולת לתקן את עצמן, כך שתיאוריה זו אינה מתאימה לעובדות של מערכת ביולוגית. תולדה של תורת השחיקה היא ההנחה כי פסולת מוצרים מצטברים בתוך התאים מפריעה לתפקוד.  לדוגמא הצטברות של חלקיקים מסיסים מאוד, הידועה בשם "פיגמנטים של גיל", נצפתה בתאי שריר בלב ובתאי עצב של בני אדם ובעלי חיים אחרים.

תיאוריית הגליקציה Glycation

גלוקוז הוא חומר  חשוב מאוד. זהוא בעצם  המפתח המשמש את הגוף לייצר אנרגיה. התיאוריה  הזו מציעה כי גלוקוז פועל כמגשר ההזדקנות. ל Glycation, שבו סוכרים פשוטים (למשל גלוקוז) נקשרים למולקולות כגון חלבונים ושומנים, יש השפעה מצטברת עמוקה במהלך החיים, והוא מעורב בתהליך ההזדקנות.

רייצל מדיקל
תהליך הזקנות עור הפנים

תורת הנזק החמצוני

תגובות המתרחשות בתוך תאים יכולות לגרום לחמצון של חלבונים ומולקולות תאיות אחרות, אלה מולקולות  פעילות בעלות יכולת לגרום נזק. נזק חמצוני מצטבר עם הגיל, וזה הביא את התאוריה  על הרדיקלים החמצניים  שתורמים להזדקנות. מולקולות המכונות "מינים  של חמצן תגובתי "(ROS).

חלבונים נוגדי חמצון, אשר יכולים לנטרל רדיקלים חופשיים, נמצאים בכמות גדולה יותר בתאים מזדקנים ,דבר המעיד על תגובה ללחץ חמצוני. בתא, מולקולות חמצן תגובתי יכולות לגרום להצטברות של מוטציות בדנ"א המיטוכונדריאלי, המאופיינת בכישלון המיטוכונדריה לייצר מספיק אנרגיה לתאים כדי לבצע את הפעילות היומיומית שלהם, מה שמוביל לליקוי בתפקוד הרקמות וניוון.

עם זאת, תוצרי חמצון הם גם חלק חשוב של המערכת החיסונית ככלי יעיל להרס של חיידקים.

דלקת

שיקול נוסף הוא התיאוריה הדלקתית של ההזדקנות, לפיה הפעלתן של המולקולות שנוצרות במהלך תהליכים נורמליים ועל ידי מתח הקשור לחמצון  מוגבר עם הזמן לתגרומנה להגברת הפרשת חלבונים וכימיקלים פרו-דלקתיים, מה שמוביל לדלקת ברקמות שונות. מצב דלקתי זה מתגבר במהלך ההזדקנות וקשור לפאתולוגיות רבות הקשורות לגיל, כולל סרטן, מחלות לב וכלי דם, דלקת פרקים מחלות עור ומספר מחלות נוירודגנרטיביות.

כנסו לעוד עמודים

לסיכום

כל דבר חי מזדקן ולבסוף מת. כנראה התיאוריות לעיל בנפרד או ביחד תורמות לתהליך ההזדקנות. עם זאת, החדשות הטובות הן כי על ידי נקיטת צעדים מתאימים כולנו יכולים להאט את תהליך ההזדקנות ולהישאר פונקציונליים ובעלי אנרגיה במשך שנים רבות.

בין הצעדים הדרושים בכדי להרגיש ולהיראות בריא הם תזונה חשובה, שינה רגועה, הימנעות מסיגריות ורעלים, המנעות מאכילה מרובה בעיקר של מזון מתועש  וטיפול נכון בעור שלנו וכן הלאה.

מראה צעיר יותר, במיוחד עם נשים, הוא לא רק חשוב האטרקטיביות שלהם, אלא גם לתת להם ביטחון לעורר את המוח שלהם כדי להפריש "הורמונים מאושרים". למידע נוסף ניתן לפנות למומחים ב "Rachel-Medical ".

אנא המשך לפרק הבא לקבלת מידע הדרוש להאט את ההזדקנות וההתבלות.

תודה על הקריאה.

מאת ד"ר גדעון שטרסמן

מייל: gstrassmann@gmail.com

שתפו או הגיבו נשמח לשמוע